Wystawa Pablo Picasso "Wojna i Pokój z Los Toros"

Wałeckie Centrum Kultury zaprasza na wernisaż i wystawę prac Pablo Picasso.

18.11.2023 r.  o godzinie 17.00 odbędzie się  otwarcie wystawy prac Pablo Picasso pod tytułem: Pablo Picasso Wojna i Pokój z Los Toros.

Wernisaż odbędzie się  w Galerii prac "Wszystko, co kocham", znajdującej się w holu Wałeckiego Centrum Kultury.

Wystawa dostępna dla zwiedzających do 30.11.2023 r. Zwiedzanie możliwe po wcześniejszym umówieniu telefonicznym, tel. +48 608 134 008. W czasie trwania wystawy zaplanowaliśmy również bezpłatne warsztaty dla dzieci i młodzieży z tworzenia kolaży (grupy max 30 osób, zapisy: tel. +48 608 134 008).

O wystawie:

Wojna i pokój

W obrębie murów klasztoru Vallauris, w sercu starego miasta, znajduje się Narodowe Muzeum Pabla Picassa o nazwie "La guerre et la Paix" (fr. Wojna i Pokój), zajmujące przestrzeń romańskiej kaplicy, którą Picasso wybrał (z uwagi na to, iż mieszkał w Vallauris w latach 1948-1952), aby umieścić w niej monumentalną kompozycję ścienną zatytułowaną "Wojna i Pokój". To dzieło stworzone na miejscu z pasją i inwencją potępia okrucieństwa wojny i jest świadectwem zaangażowania artysty w istotę pokoju.

Litografie z cyklu “Wojny i Pokoju” zostały odbite przez Atelier Mourlot - znaną drukarnię litograficzną z siedzibą w Paryżu, założoną w 1852 roku przez Françoisego Mourlota. Drukarnia ta stała się znana przede wszystkim dzięki produkcji litografii artystycznych, a wśród jej klientów znajdowali się artyści tacy jak Henri Matisse, Joan Miró, Marc Chagall czy Pablo Picasso. Drukarnia Mourlot stała się szczególnie związana z Picasso, z którym współpracowała przez ponad trzy dekady i wyprodukowała setki jego litografii, z których wiele z nich zostało wykonanych w kolorze, co umożliwiło uzyskanie bogatej palety barw.

Zbiór La Guerre et la Paix został wydany przez Cercle d'Art, renomowanego wydawcę w Paryżu, w 1954 roku. To francuskie wydawnictwo sztuki zostało założone w Paryżu w 1945 roku przez Félixa Marcilhaca. Firma ta, do dziś specjalizuje się w produkcji wysokiej jakości książek o sztuce, w tym monografii, katalogów wystawowych oraz limitowanych edycji druków i plakatów.

Opisywany zbiór zawiera dwa kolotypy, przedstawiające La Guerre i La Paix oraz siedem litografii na wysokiej jakości papierze Vélin d'Arches. Litografie te to kolejno: portret Françoise Gilot, dwa protrety kobiet w typowym dla Picassa stylu, tajemnicza Sowa Śmierci z przypisywanymi cechami autoportretu artysty oraz dwa główne motywy Wojny i Pokoju.

Wojna:

Picasso rozpoczął swoją pracę od tworzenia "Wojny". Na planie pogrzebowego wagonu, wyciągniętego przez zbrojne konie w pancerzach i uprzężonych, wije się istota rogatej postaci trzymającej skrwawiony nóż. Na jej plecach znajduje się rodzaj torby, w której zgromadzone są ludzkie czaszki. Inne postacie pojawiają się jako chińskie cienie w tle centralnej części obrazu. Ich postawy są groźne, tak samo jak pierwsza ukazana figura. Trzy konie, które ciągną niezręczny i chaotyczny katafalk, deptają kopytami otwarte książki, kończąc tym dzieło zniszczenia, wzniecając ogień, który zajmuje ten obiekt.

Księga ta symbolizuje stronniczość każdej dyktatury wobec kultury, którą zwykle uważa się za niebezpieczną i podważającą porządek. Na tym samym planie, dwie namalowane ręce pojawiają się w rodzaju czarnej dziury. Mogą one być nawiązaniem do rąk znalezionych na ścianach niektórych jaskiń prehistorycznych, w tym Lascaux, które odkryto kilka lat wcześniej. Kontrastują one z agresywnymi barwami, które otaczają złowieszczy rydwan, a niebieskie tło, na którym ukazuje się wojownik pokoju, jest spokojne i kojące, podobnie jak on sam. Nagi, z dzidą służącą za podporę dla wagi sprawiedliwości, chroni się za pomocą zwykłej tarczy, na której artysta namalował gołębia, dobrze znany symbol pokoju. Wojownik ten, wydaje się bez strachu stawiać czoła dzikim postaciom, które pędzą, zmierzając ku niemu.

Na białej tarczy, jakby w tle za gołębiem, ukazuje się portret o spokojnym pięknie. Jest to portret partnerki artysty, Françoise Gilot. Praktycznie na tej samej wysokości po prawej stronie motywu można dostrzec zaokrągloną białą miskę, z której uwalniane są dziwne czarne formy wyposażone w szczypce lub kolce. Mogą one symbolizować badania prowadzone wówczas przez wielkie mocarstwa w celu uzyskania broni biologicznej.

Pokój:

Na przeciwległej ścianie Picasso namalował Pokój. Całość czytana jest z prawej na lewą. Pierwsza scena składa się z czterech postaci, które w ogrodzie o delikatnych i kojących kolorach oddają się spokojnym aktywnościom. Kobieta, podczas czytania, karmi swoje dziecko pod bujną winoroślą. Obok znajduje się promienisty i kolorowy jeżowiec oraz drzewo obrodzone jasnymi owocami.

Do bogatego i hojnego symbolu macierzyństwa dołącza się kultura wyzwalająca - w przeciwległym panelu. W rozległym obszarze w kolorze niebieskim, zajmującym znaczną część pracy, współistnieje wiele scen, wszystkie pełne entuzjastycznej radości. Biały koń pociąga pług trzymany przez dziecko, uprawiając ten ażurowo-niebieski grunt. Wzrok małego rolnika skierowany jest w stronę poprzedniej grupy postaci, tworząc między nimi powiązanie. Zwierzę jest skrzydlate, podobnie jak te występujące w greckiej mitologii. Figura centaura, która była wyjątkowo ceniona przez Picassa, pojawia się regularnie na obrazach tego okresu. Faun grający na podwójnym flecie (w mitologii rzymskiej Faun to pół-człowiek, pół-kozioł - istota, która jest związana z lasami, przyrodą i płodnością), którego widzimy na lewym skraju litografii, jest również często obecny w pracach artysty.

Pod dźwięki jego muzyki tańczą na środku dwie nagie kobiety. W ich tańcu towarzyszy im dwoje innych dzieci, których lekka i zwinna zabawa nie ukrywa pewnej psotności. Ptaki w akwarium i ryby w klatce symbolizują komiczną zamianę elementów, które w tym czarującym raju nie niosą żadnych przekleństw. Nawet sowa – zwykle utożsamiana z ciemną i głęboką nocą – siedząca na głowie równoważnika, nie może odegrać swojej zwykłej złowrogiej roli.

Wreszcie - inne interesujące wskazówki, mała klepsydra na końcu białej podpory, balansująca na palcu kobiety, przekazuje obraz czasu widoczny w spirali muszli, na której siedzi muzyk. Liniowy, niepewny i ograniczony czas ludzki wydaje się zatem w tej komunikacyjnej radości życia częścią wieczności.

Sowa:

Kto znał z fotografii ciemne, przenikliwe oczy Picassa – nawet jeśli nie wiedział, że każdy malarz maluje siebie – od razu rozpozna ich w tej sowie. Kiedy porówna się oczy sowy z wizerunkiem 15-letniego artysty, widać ich źródło. Nawet „brwi” sowy są jak u Picassa. Jednakże, Picasso nie tylko nadał sowie swoje oczy, ale również napisał swoje imię na jej ciele. Litery zaczynają się jak teoretycznie powinny, od największej - P na skrzydle, a następnie kontynuują w odpowiedniej kolejności przez całe ciało, aż do zakończenia imienia, jeszcze bardziej znacząco, literą O w oku. Niektórzy mówią, że w sztuce można dostrzec to, czego dusza zapragnie, ale szanse na znalezienie takich form w sekwencji - i to jeszcze z sensownym znaczeniem - są prawdopodobnie znikome. Jedyną brakującą literą tutaj jest drugie S, które często pomijał.

Picasso miał wiele powodów, dla których chętnie inkorporował sowy w swoje prace. Można je odnaleźć w różnych źródłach. W klasycznej mitologii sowa była znana jako święty ptak Ateny, bogini mądrości, która ukrywała się pod postacią ptaka i pokonała Persów w bitwie pod Maratonem. (Symbole sowy często pojawiały się na ateńskich monetach i na starożytnych greckich naczyniach.) Picasso często nawiązywał do klasycznych motywów w swoich pracach, a w tym kontekście motyw ten mógł stać się ponadczasowym symbolem odwagi i taktycznej inteligencji.

Sowa była również starożytnym totemicznym ptakiem Antibes, położonym na francuskim wybrzeżu. Ten fakt prawdopodobnie również rezonował z artystą, który od 1947 roku spędzał wiele z pozostałych dni w pobliskim Vallauris, tworząc kolorowe i pełne życia ceramiczne prace w słynnym studiu Madoura.

Picasso miał także osobisty związek z tą nocną drapieżniczką. Trzymał wiele ptaków w swoim domu, a w pewnym okresie to prawdziwa menażeria obejmowała również sowę. W swojej autobiografii "Życie z Picasso", wieloletnia partnerka Picassa, Françoise Gilot, wspomniała słynną opowieść o Picasso i jego przyszłym zwierzaku: "Kiedy Pablo nadal pracował w Muzeum Antibes [w 1946 roku], fotograf Michel Sima przyniósł nam pewnego dnia małą sówkę, którą znalazł w jednym z kątów muzeum. Jeden z jej szponów był uszkodzony. Opatuliliśmy go i stopniowo się zagoił. Kupiliśmy dla niej klatkę i gdy wróciliśmy do Paryża, przywieźliśmy ją ze sobą i umieściliśmy w kuchni razem z kanarkami, gołębiami i gołębicami. Strasznie śmierdziała i jadła tylko myszy. Za każdym razem, gdy sowa prychała na Picassa, wykrzykiwał przekleństwami tylko po to, żeby pokazać sowie, że jest gorzej wychowany niż ona. Palce Picassa, choć małe, były twarde i sowa go nigdy nie skrzywdziła. Ostatecznie pozwoliła mu się pogłaskać po głowie i stopniowo zaczęła siadać na jego palcu zamiast go gryźć, ale mimo to nadal wyglądała na bardzo nieszczęśliwą."

Odniesienia:
https://niezlasztuka.net/ciekawostki/pablo-picasso-vallauris/ 
Muzeum:
https://musees-nationaux-alpesmaritimes.fr/picasso/collection/la-guerre-et-la-paix 

Sowa:
https://www.everypainterpaintshimself.com/article/picassos_owl_of_death_1952 

 

Walki byków

"Artystyczne mistrzostwo torreadora spłynęło z Niebios" - wybrzmiewa popularna piosenka z ubiegłego wieku. Nie znamy początków toreo (walki byków), ale wiemy, że istnieje dzisiaj i że istniała od dawna. Uznajemy za sztukę, która, podobnie jak inne jej rodzaje, wymaga wielkiego mistrzostwa od swoich wykonawców.

Gdy toreo odbija się w sztuce Picassa, zaczynamy wierzyć w boskie pochodzenie, jakie przypisuje jej stara piosenka: "Sztuka torreadora… (“El arte del toreo”)" ~Jaime Sabartés, 1961

Walki byków zajmują znaczące miejsce w twórczości Picassa. Rysował je już od 1890 roku, mierząc tym samym zakres najnowszych osiągnięć tego tematu, zrozumienia mechanizmów psychologicznych, które są z nim związane i zabarwienia go tysiącem niuansów emocjonalnych. 

Aby dogłębnie zrozumieć sztukę i tematykę Korridy, przydatne jest poznanie tajemnic tradycji, która również ma swoich artystów (toreadorów) i która przyciąga tylu żarliwych entuzjastów. Obserwując uwiecznione techniką litografii rysunki Picassa, wydaje nam się, że nagle rozumiemy, co on widzi, co czuje, co pamięta, kiedy ogromna bestia przeciwstawia się - jakby to powiedział Dominguin, który był jednym z najsłynniejszych hiszpańskich matadorów i przyjacielem Picassa - “bezbronnemu mężczyźnie w różowych pończochach”.

Korrida to głęboka poezja rodzimego kraju artysty, jedno z odwiecznych oblicz Hiszpanii, surowe i nieludzkie zasady jak inkwizycja, ale też liryzm à la Lorca. Walka byków to artystyczny motyw o cudownym i niepokojącym bogactwie, to imponujące krzywizny areny, to oślepiające słońce bielące piasek, to gra światła i cienia. To repertuar dziwnych kształtów, czasem zamrożonych jak posągi, czasami wirujące jak asteroidy. A to, czego nasze oko już nie jest w stanie uchwycić, ołówek Picassa z łatwością oddaje.

 

Serdecznie zapraszamy!

 

Pablo Picasso wystawa Wałcz plakat

Wystawa dzięki uprzejmości Epicentrum Art Gallery.

 

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
wydarzenia

DO GÓRY
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

 

 

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

 

Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI I PLIKÓW COOKIES.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.